zaterdag 23 november 2013

Gelezen



* Deze week schreef Teunie een blog over broodbakken. Ze geeft daarbij haar recept. Ik probeerde het vandaag en mijn brood lukte, zowaar.
Ik bak al heel wat jaren brood maar er gaat nog wel eens iets mis.
Meestal is het brood niet goed gerezen. En dat ligt dan vaak weer aan gist dat te lang gestaan heeft. Dan werkt het niet meer zo goed.
Die broodbakcursus van een professional lijkt mij ook wel wat.

* Kim schreef op haar blog over de adventskalender voor haar kinderen.
Ze komt met een leuk, creatief alternatief voor de kalender-met-chocolaatjes.

En hier vond ik ook nog adventskalenderideeën

Ik twijfel altijd weer over een adventskalender. We zijn niet christelijk en leven ook niet zo toe naar kerstmis. Wel naar de vakantie, natuurlijk. Verder vieren we wel Sinterklaas, met veel cadeautjes, Kerst met een klein cadeautje en in januari zijn er drie jarigen. Moet er dan tijdens de advent ook nog iets uitgepakt worden?
Een adventskalender bekoort mij toch wel. Maar dan met elke dag een tekeningetje of een sticker ofzo.
Nog even over denken, dus.

* Op de site van My Metro Met stuitte ik op deze foto's.
Prachtig om te zien hoe generaties op elkaar lijken.
Kijk ook nog even verder op deze site, je zult van de ene verbazing in de andere vallen.

* De getalenteerde ontwerpster van breipatronen, Kate Davies lanceerde vandaag weer een nieuw patroon. Geïnspireerd door de wondermooie stad Edinburgh.
Deze keer een mooie "gansey", een zeemanstrui.

Kate ontwerpt patronen die zeer draagbaar zijn. Ze is een van mijn favoriete ontwerpers.
Je kunt haar patronen rechtstreeks bij haar kopen of via Ravelry.
Er worden ook kant-en-klaar paketten verkocht. Zo hoef je de wol niet apart aan te kopen. Op haar site vind je in de shop een lijst met wederverkopers.

* Qua boeken blijf ik nog even in de breisfeer.
Ik verdiepte mij deze week weer eens in het boek van Carol Feller; "Contemporary Irish Knits."
Mooie Ierse ontwerpen, in het boek uitgevoerd met Ierse garens.

Mijn volgende project wordt de muts en de handschoenen die onder de naam "Rathcooney" door het leven gaan.(Ravelry link).

* De laatste tijd lees ik voornamelijk Duitse boeken.
Om mijn Duits te verbeteren en omdat ik vind dat ik deze best in de originele taal kan lezen.
Ik las: "Der Schattengänger" van Monika Feth. Vertaald als "de Schaduwloper"en uitgegeven door uitgeverij Clavis.
Dit is een jongerenboek en maakt onderdeel uit van een reeks die begint met "de Aardbeiplukker". Krimi's voor jongeren.
Hierna ben ik begonnen aan "Der Joker" van Markus Zusak. Vertaald als "de Boodschapper"uitgegeven door The House of Bools.  Deze schrijver kreeg bekendheid door het boek "de Boekendief". Per abuis dacht ik dat het origineel in het Duits geschreven was, niet dus.
Ook een boek bedoelt voor jongeren.
Leuk en spannend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten